Woensdag 9 november Besakih - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Dini Hagewoud - WaarBenJij.nu Woensdag 9 november Besakih - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Dini Hagewoud - WaarBenJij.nu

Woensdag 9 november Besakih

Door: Dini

Blijf op de hoogte en volg Dini

09 November 2011 | Indonesië, Sanur

Woensdag 9 november Klungkung en Besakih

Selamat sore allemaal,

Vanmorgen om 8.45u vertrokken we voor een excursie naar Oost Bali, mystiek werd aangegeven... dus we waren benieuwd. Onderweg zijn we gestopt in Klungkung waar één van de koninklijke paleizen stond welke te bezichtigen was. Vandaag hadden we een vrouwelijke gids en het was een gezellige meid die ons veel vertelde over de cultuur hier op Bali. Het is zo anders dan onze denkwijze, volledig verankerd door overlevering en bijgeloof.

Van het enorme koninklijke complex staat alleen de toegangspoort, het waterpaviljoen en het paviljoen waar recht werd gesproken overeind, de rest is door oorlog en aardbevingen vernietigd. Toch kreeg je wel een aardig beeld van hoe het geweest was, er was een museum bijgebouwd en daar was nog genoeg te zien. Het was al bewolkt toen we opstonden en bij het betreden van het complex begon het zacht te spetteren. Nu is dat meestal een voorbode van een wolkenbreuk maar het viel mee, de payung hujan (paraplu) hadden we bij ons.

Daarna klommen we langzaam omhoog naar de voet van de Mount Agung vulkaan voor een bezoek aan de Besakih tempel. De Pura Besakih is de grootste tempel en wordt ook wel de moedertempel genoemd. Deze hindoeïstische tempel is schitterend gelegen op de flanken van de vulkaan Gunung Agung alleen zagen wij dit "schitterende" niet door de zware bewolking............. ondertussen was het wel droog geworden. Het complex bestaat uit meer dan 100 bouwwerken verdeeld over 30 paviljoens. Iedere kaste heeft zijn eigen complex, het zit behoorlijk ingewikkeld in elkaar met al de ceremonies die ze verplicht zijn te doen. Kun je allemaal op internet vinden, het is zoveel dat ik het niet eens kan navertellen.

U zult genieten van het uitzicht dat u heeft over Bali, op deze bijzondere plek. Door de lage bewolking viel er eerlijk gezegt weinig van het uitzicht te genieten want die was er gewoon niet. Via verschillende andere wegen gingen we terug zodat we een goed beeld kregen van wat hier allemaal groeit en bloeit. Veel handenarbeid in deze regio, tempeltjesbouwers, houtbewerkers, pottenbakkers, wegwerkers voor de 2-baansweg die ze aan het aanleggen zijn om Oost Bali makkelijker te bereiken. Rijst- en maistelers hoeven niet meer vermeld te worden want die zijn er in grote getale. Nog steeds een prachtig gezicht, de sawa's, de terrassen in die prachtige kleuren groen.

Halverwege de middag waren we weer in ons hotel waar we nog net afscheid konden nemen van het één na laatste stel van de Javagroep. Daarna nog lekker een uurtje lezend aan het zwembad doorgebracht. Als je naar buiten kijkt denk je, bewolkt, dan zal het ook wel fris zijn maar daar vergis je je hier deerlijk in. Het is poepbenauwd door de hoge luchtvochtigheid waar je echt aan moet wennen. De thermometer staat nog steeds ver boven de 30 gr.

Gisteravond hebben we een nieuw restaurant gevonden waar we heerlijk Indisch hebben gegeten, vanavond maar iets anders van de kaart, we hebben nog even.................. alhoewel de weersverwachting op Bali er niet goed uitziet..............

• 09 November 2011 - 17:35

Steven:

Het is weer allemaal niet mis, Dini... En je foto's besparen mij weer een lange reis!