Dinsdag 15 november Excursie naar Ubud - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Dini Hagewoud - WaarBenJij.nu Dinsdag 15 november Excursie naar Ubud - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Dini Hagewoud - WaarBenJij.nu

Dinsdag 15 november Excursie naar Ubud

Door: Dini

Blijf op de hoogte en volg Dini

15 November 2011 | Indonesië, Sanur

Dinsdag 15 november Excursie naar Ubud

Vandaag om 8.45u werden we gehaald voor een mooie tocht naar het dorp dat aan de wieg stond van de Balinese kunst, Ubud, prachtig gelegen in het binnenland van het eiland. Onderweg eerst gestopt in Celuk, het zilverdorp waar nog maar eens het maken van al die prachtige sieraden werd uitgelegd. Nou is het een ontzettend gepriegel dat maken van filigraansieraden en het zijn meesterwerkers die dat doen, je kijkt er met verbazing naar. Ook de overige sieraden worden met precisiewerk in elkaar gezet en het resultaat is natuurlijk prachtig. Uiteraard weer een winkel maar daar zijn we zonder iets te kopen weer uitgekomen.......................

Het volgende ambachtsdorpje was Mas waar overwegend houtsnijwerk wordt gemaakt. Nou vind ik voorwerpen van hout nogal gauw prachtig en hier zijn het ware kunstenaars. Wat ben je toch bevoorrecht als je met je handen zoiets moois kan maken. We hebben een mooie teakhouten vrouwelijke torso (geen idee of je dat bij een vrouw ook zo noemt) gekocht, doet mij denken aan lang vervlogen tijden, haha. Maar eens kijken hoe wij dat allemaal in dat vliegtuig krijgen.

Daarna een bezoek gebracht aan het Monkey Forest waar ruim 1000 apen leven in een schitterend oerbos. Nou had ik al wel genoeg apen gezien in de Uluwatu Tempel en in eerste instantie wilde ik dit deel van de excursie overslaan. Maar ja het was een bezienswaardige plek dus heb ik die apen maar voor lief genomen. Versnelde af en toe wel mijn pas als er zo'n monkey achter mij aan kwam lopen, ik heb het nou eenmaal niet op beesten die zo maar op je kunnen springen. Wel hebben we een paar mooie foto's kunnen schieten.

In Ubud eerst naar het koninklijk paleis waar een stukje van was vrijgegeven voor publiek bezoek. Daarna naar de plaatselijke markt waar we overheen gewandelt hebben maar we hadden geen zin om wat te kopen. Als je dat afdingen niet gewend bent dan wordt je daar af en toe doodmoe van. Je vraagt naar de prijs, zij noemen een bedrag, jij zegt, dat is teveel, wisten zij natuurlijk al lang......................... dan gaat de prijs de helft naar beneden, dan nog wat soebatten en als je dan tot overeenstemming komt mag je jezelf de gelukkige nieuwe eigenaar noemen. Kost tijd en energie en als je het niet gewend bent heb je er soms gewoon geen zin in. Maar meestal wel en nu zitten we denk ik met overgewicht....................... haha

Op de weg terug naar het hotel nog langs een Galerie geweest maar daar vroegen ze zulke exorbitante prijzen dat we gewoon hebben genoten van de kunst zonder iets te kopen.

Het is wel een voorrecht om rondgereden te worden door een privechauffeur en een gids die je allerlei interessante dingen verteld over dit bijzondere eiland en zijn gewoontes.

De rest van de middag aan het zwembad doorgebracht................................................. etc. etc.

Oh ja, even aan de gids gevraagd waarom die oude man gisteren op het strand tot aan zijn hals was ingegraven in het zwarte lavazand. In het weekend zie je dat redelijk veel vertelde ze, oude mensen doen dat voor hun gezondheid, schijnt goed te zijn voor je botten............... en ik dacht echt dat daar een lijk lag....

Nog maar een linkje voor wat foto's, ik heb toch niets anders te doen...

• 15 November 2011 - 23:06

Steven:

Dini, het valt me eigenlijk wél opeens op dat jijzélf een nogal genegeerd foto-onderwerp lijkt te zijn...En dat met al jouw inspanningen om het verhaal compleet te houden!