Woensdag 16 + donderdag 17 november Excursie - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Dini Hagewoud - WaarBenJij.nu Woensdag 16 + donderdag 17 november Excursie - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Dini Hagewoud - WaarBenJij.nu

Woensdag 16 + donderdag 17 november Excursie

Door: Dini

Blijf op de hoogte en volg Dini

17 November 2011 | Indonesië, Sanur

Woensdag 16 + donderdag 17 november Excursie

Gistermorgen na het ontbijt naar het strand om te kijken of we een mooi kiekje konden maken van de uit het water springende vissen. Veel mooie dingen gezien maar geen daarvan leek op een springende vis..... Nog wel twee mooie zijden sarongs gescoord want die had ik nog niet. Het werd een kort rondje strand want de zon stuurde ons linea recta naar het zwembad voor verkoeling. Het is toch niet te geloven dat wij het hier zo warm hebben en het vriest 's nachts al in Holland, ik denk dat het wel 35 gr. verschilt. De rest van de dag hebben we ons uitstekend vermaakt met gewoon niks doen, beetje lezen, zwemmen, kletsen en dat kan best vermoeiend zijn als je het niet gewend bent, haha.

Vanmorgen om half zes liepen we al op het strand voor de zonsopgang. Wat zorgt dat opkomende licht toch voor spectaculaire beelden, daar krijg je gewoon nooit genoeg van. Schijnt dat het gelukshormoon vrij komt bij het kijken naar de zons- op en ondergang. Jullie begrijpen dus dat wij momenteel barsten van het geluk................ Ook zagen we aan de overkant van de grote baai voor het eerst de vulkaan die daar toch al een tijdje ligt maar door de nevel is hij overdag niet zichtbaar. Om 8.45u werden we vanmorgen gehaald voor onze laatste excursie op dit mooie eiland. Het begon met een Barong dansshow die het eeuwige gevecht tussen het goede en het kwade symboliseeert. Werd grappig opgevoerd en het was leuk om het een keertje te zien.

Daarna naar de Olifantsgrot, de Goa Gajah, die dateert uit de 11e eeuw en is in 1922 ontdekt door een Nederlander. De ingang van de grot heeft de vorm van een monsterlijk wezen met wijd open mond. Dacht ik nog dat het een enorme grot was met een door de natuur aangebrachte opening wat lijkt op de bek van een monster. Is het een klein rotsje wat uitgehouwen is en de opening is ook klein......................(zie foto) haha de folder deed anders vermoeden.............

Vervolgens klommen we via het noorden tot het vulkaandorp Kintamani op de kraterrand van de actieve Batur vulkaan. Nou hadden wij vandaag eens geluk, het was zonnig en het panoramische uitzicht op de 3 kraters van de Batur vulkaan en het naast gelegen meer was prachtig. Het Baturmeer is het grootste op dit eiland en met de laaghangende wolken boven de bergen aan de overkant was het ook hier een explosie van datzelfde gelukshormoon...................

Op de terugweg hebben we de watertempel Tirta Empul in Tampak Siring bezocht. Het lag natuurlijk op een mooie locatie in een dal. Het was druk met toeristen maar ook kwamen veel mensen zich baden in het voor hun heilige water. Boven het tempelcomplex waren op heuvels twee schitterende huizen gebouwd die met elkaar verbonden waren door een brug, zag er bijzonder luxueus en goed verzorgd uit. Bleken de zomerhuizen van de 1e president, Soekarno te zijn. Nu worden ze gebruikt voor ontvangsten en dergelijke. De hindoes zijn bijzonder toegewijd aan hun geloof en overal vind je daar de sporen van, het hele Balinese leven is hiervan doortrokken, met verbazing kijk je hier rond. Alleen de offers al die 3x daags gebracht moeten worden is een hele industrie geworden. Het kost voor hun veel geld en de vrouwen moeten werken om dat te kunnen betalen, niet eens voor luxe of een extraatje, nee werken voor de offers..............

Schele ogen krijg je van al het moois wat er onderweg te zien is, je weet gewoon niet waar je kijken moet. Het is een feit dat onze laatste excursie op dit mooie eiland zeer geslaagd was en gelukkig hebben we de foto's nog...

Lieve groeten van deze Belanda voor iedereen...................
Nog maar weer een linkje, niet aanklikken als je er genoeg van hebt.
Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat de foto's van Bert er een stuk beter uitzien dan de mijne (ligt aan het verschil in camera, haha) dus jullie hebben nog wat tegoed.......

• 17 November 2011 - 12:34

Steven:

Prachtig zeg, die zonsop- en -ondergangen! Oók grappig om te zien dat men op Bali een sterke voorkeur heeft voor kledij met een hollands theedoek-ruitenpatroon. Zijn we daar tóch niet driehonderd jaar voor niets geweest.

Én we zien eindelijk een keer de schrijfster van dit dagboek, met de ondertiteling "lekker!".

Probeer zoveel mogelijk gelukshormoon op te slaan, want je gaat behóórlijk schrikken als je weer op het mistige Schiphol moet landen...