Zaterdag 12 november De buurt verkennen - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Dini Hagewoud - WaarBenJij.nu Zaterdag 12 november De buurt verkennen - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Dini Hagewoud - WaarBenJij.nu

Zaterdag 12 november De buurt verkennen

Door: Dini

Blijf op de hoogte en volg Dini

12 November 2011 | Indonesië, Sanur

Zaterdag 12 november Op onderzoek in de buurt....................

Gisteravond lagen we al om 21.15u in bed, het is dan ook niet gek dat ik vanmorgen om 6.15u al klaarwakker was en Bert zelfs iets eerder, om 5.00u. Vannacht heeft het hard geregend met zwaar onweer recht boven ons.... Vandaag eens niet naar het zwembad maar hup de paden op de lanen in, de zon scheen weer volop. Eerst naar de overdekte markt want daar waren we nog niet geweest. Alle benodigdheden voor een heerlijke maaltijd zijn daar te koop, de vis ligt gebroederlijk naast de kool en de lucht is op z'n zachtst uitgedrukt, vissig...... Bij elk kraampje staat een ijzeren buis rechtop met daar bovenop een altaartje (zie foto) en het zijn er ontzettend veel. Direct naast de overdekte markt een straatje waar ze alleen maar offers maken, mandjes, gevuld met bloemen, rijst, fruit, eten, wierookstokjes, etc. etc.

Daarna zijn we enkele achterafstraatjes door gelopen en ook daar weer heel wat buurtsupertjes, vaak alleen een kleine kiosk. Even verderop werden we door een man uitgenodigt om op zijn binnenplaats te komen kijken. Er stonden een aantal manden en in elk daarvan zat een haan. Supertrots vertelde hij dat er een paar winnaars tussen zaten, hanengevechten dus................ Elke haan wordt dagelijks gemasseerd, goed gevoed en ze worden zéér goed verzorgd. Wij vonden het maar niks maar uit beleefdheid bekeek je met aandacht de hanen.................. Hoe kun je nou zo zorgzaam voor die beesten zijn en ze toch laten vechten op leven en dood.................. snappen jullie het? Hier is het heel normaal en vaak is zo'n hanengevecht onderdeel van een ceremonie.

Over ceremonies gesproken, één van de vele die ze hier hebben is de ceremonie die gehouden word als je de puberleeftijd hebt bereikt. Hoe dat er precies aan toe gaat weet ik niet maar wel dat dan de voortanden worden afgevijld totdat ze allemaal gelijk zijn. Wij westerlingen vinden dat maar vreemd maar hier zijn ze er echt heel trots op.

Aan het eind van de straat mochten we iemands huis van binnen bekijken, werkelijk een prachtig huis. Wij volop in de complimenten bleek hij er zelf naast te wonen en dat huis was voor de verhuur. Het werd ons meteen aangeboden voor anderhalf miljoen per nacht en als we vrienden hadden mochten we zijn kaartje afgeven, haha slim, slim, slim...............

Via een paar achterafstraatjes en de hoofdstraat naar Hardy's een supermarkt met een uitgebreid assortiment, een soort heel klein Carrefourtje voor een paar boodschappen en eens kijken of we nog souveniers kunnen scoren. Niet veel keus, dan maar de kleine winkeltjes afstruinen en zowaar hebben we wat kunnen vinden.....

Onderweg gestopt voor een voetreflex- en Balinese lichaamsmassage waar we ruim 2 uur zoet mee zijn geweest. Alhoewel zoet, Bert is 7x aan zijn knie geopereerd en sommige waren best behoorlijk pijnlijk maar hij heeft nog nooit zoveel pijn gehad als tijdens deze voetreflexpijniging, haha het was inderdaad een uur afzien. Volgende week krijg je er nog één cadeau zei ik, maar hij wil niet................................ de aansteller. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat het inderdaad zéér pijnlijk was, haha dus nooit meer.

Rond de klok van vier waren we terug voor een verkoelende duik in het zwembad, heerlijk.................. Kennis gemaakt met een Australisch stel en we zijn na ons gesprek uitgenodigt om naar Perth te komen............. wie weet!!

Achteraf hadden we nog een weekje naar Darwin moeten gaan, is maar een uurtje vliegen..... Volgende keer zo'n reisje er gewoon aan vastknopen....

Steven, je hebt tijdens zo'n vakantie geen idee welke dag het is dus zo'n tijdlus kan gemakkelijk, de dagen vliegen hier voorbij, vind je het gek dat ik pas op de plaats wil maken en een dag gewoon nog een keer over wil doen?

Allemaal een fijn weekend....................... en nog een paar foto's

• 14 November 2011 - 04:17

Steven:

Ik heb er álle begrip voor, Dini, als ik dit zo zie!