Maandag 7 november Bedugul - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Dini Hagewoud - WaarBenJij.nu Maandag 7 november Bedugul - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Dini Hagewoud - WaarBenJij.nu

Maandag 7 november Bedugul

Door: Dini

Blijf op de hoogte en volg Dini

07 November 2011 | Indonesië, Sanur

Maandag 7 november Bedugul in het Noorden van Bali

Selamat siang allemaal,

Vanmorgen om 8.45u waren we klaar om gehaald te worden voor een dagje "De magie van Bedugul en Noord Bali" (hele dag). Klimmend naar het centraal massief bezoekt u de hindoe-boeddhistische tempel van Ulun Danu. De tempel is gewijd aan de godin Dewi Danu, de godin van het water, meren en rivieren. Het tempelcomplex werd in 1633 gebouwd en dat op verschillende eilandjes. De karakteristieke Meru, met elf daken, is ter verering aan Shiva en zijn gemalin Pervati. Het complex is schitterend gelegen aan de oevers van het Bratanmeer, bij het plaatsje Bedugul, tot zover de reclamefolder.

Aangezien er hier op Bali geen snelwegen zijn was het een mooie rit naar boven, letterlijk en figuurlijk. We stegen tot 1200m boven de zeespiegel en dat kon ik goed merken aan mijn oren. Vannacht heeft het veel geregend en vanmorgen was er geen blauwe lucht te zien, nog wel erg warm. Door de hoge luchtvochtigheid en de warmte groeit en bloeit hier alles bijzonder uitbundig. De rit ging door kleine dorpjes, héél veel sawa's, maisvelden en langs terrassen, prachtig om te zien. Wel volledige lage bewolking en de bergen zag je er af en toe even doorheen. We zijn maar met z'n 2tjes samen met de gids en chauffeur, decadent hoor.

Onze 1e stop was bij een restaurant met een mega-uitzicht (zie foto's). Daarna naar een lokale fruit- en specerijenmarkt, wat een verscheidenheid aan tropisch fruit en we hebben er al heel wat geproefd, heerlijk. Het tempelcomplex ligt inderdaad in een mooie omgeving en daar hebben we met plezier doorheen gelopen. Bij de ingang stond op een groot bord dat als je menstrueerde absoluut het tempelcomplex niet mocht betreden, ik mocht door........

Op weg naar beneden werden we in een dorpje naar een modeltuin gebracht. Ook hier was alles op kleine schaal geplant van wat er in de omgeving groeide en waar de bevolking van leeft. Het was prachtig aangelegd met een mooi uitzicht op de terrassen. Verschillende soorten thee, koffie en cacao konden we proeven en uiteraard was er een winkeltje waar we enkele dingen hebben gekocht om de economie te steunen ...... Er is een soort kat die koffiebonen eet en dan uitpoept, dat is de duurste koffie die er is, uiteraard worden die wel eerst gwassen. Schijnt erg lekker te zijn maar wij zijn blij dat we geen koffie lusten, alhoewel ik eet ook een ei............. De kat lag lekker te slapen, zeker bezig de bonen te bewerken..... voor de smaak.

Rond de klok van twee waren we weer in het hotel, de gids kan vast geen klok kijken want de hele excursie zou tot 17.00u duren.......................

Vanavond na het eten een voetreflexmassage van één uur gehad, jullie zien wel dat het heus niet allemaal meevalt hier.....................

Bijgesloten een link naar de foto's van deze enerverende dag.