Maandag 31 oktober Kalibaru/Overtocht - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Dini Hagewoud - WaarBenJij.nu Maandag 31 oktober Kalibaru/Overtocht - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Dini Hagewoud - WaarBenJij.nu

Maandag 31 oktober Kalibaru/Overtocht

Door: Dini

Blijf op de hoogte en volg Dini

01 November 2011 | Indonesië, Batavia

Maandag 31 oktober Busreis naar Ketapang en overtocht naar Bali

Ik loop een dagje achter maar dat haal ik in de loop van de week wel weer in. Dit verslag is nog van gisteren en dat heb ik vanmorgen pas getikt.

Inderdaad is afgelopen weekend in Nederland de klok een uur terug- en niet vooruitgezet. Nooit wat klakkeloos aannemen, zelf na blijven denken. Maar ja, wij hebben vakantie en dan is het net of je een beetje last hebt van hersenverweking.................... maar gelukkig niet heus. Hier op Bali is het een uur later dan in Java dus nu een tijdverschil van + 7 uur.

Vanmorgen na ons laatste ontbijt op Java vertrokken we om 6.45u naar het Oost-Javaanse havenplaatsje Ketapang om met de lokale ferry te vertrekken naar Gilmanuk op Bali. Ely regelde dat we op het bovendek (op de helicopterlandingsplaats) achter de verblijven van de bemanning mochten genieten van het prachtige uitzicht. Onze nieuwe bestemming Bali kon je al zien liggen en langzaam werd Java kleiner onder een stralendblauwe hemel met een dik wolkendek boven zijn kruin, mooi gezicht. De overtocht duurt een half uur maar we moesten even wachten op een aanlegplaats maar daar had niemand bezwaar tegen, heerlijk die wind en dat mooie uitzicht. Wandelend de boot af en de bus stond alweer klaar voor de lange laatste tocht langs de kustlijn van Bali naar Sanur.

Het is een wereld van verschil, het overwegend Islamitische Java en het bijna volledige Hindoeïstische Bali. In Java zijn héél veel moskees maar hier zie je bij elk huis een paar tempeltjes staan om te offeren. Sommigen hebben hun hele tuin vol staan met die tempeltjes, werkelijk een totaal ander gezicht.

Bali heeft 3 miljoen inwoners maar dat aantal zal ongetwijfeld vele malen hoger liggen door het toerisme. Het verkeer is al net zo ongedisciplineerd als op Java en het is verbazingwekkend te zien dat het allemaal ook maar net goed gaat. Tijdens de lunch hebben we onze reisleidster Ely, de buschauffeur en bijrijder bedankt voor de goede begeleiding en het heelhuids overbrengen want dat was werkelijk een staaltje van goed chauffeursschap. Als één van ons had gereden hadden we direct al geen spiegels meer gehad, vrij snel daarna geen zijkanten en op het eind hadden we moeten lopen..................... Het was weer een enerverende rit en even naar vieren waren we in Sanur op zoek naar ons hotel Puri Kelapa Garden Cottages.

Onze kamers zijn rond het zwembad gegroepeerd en wij zitten op de 1e verdieping met uitzicht op dat zwembad en ondergaande zon. Ook wel prettig dat we wat hoger zitten want nu heb je langer licht dan wanneer je beneden zou zitten, de bomen en struiken zijn nogal dicht en hoog. Hier houden we het nog wel 3 weken uit........... de winkeltjes en restaurants zijn op loopafstand en naar zee is het 5 minuten lopen. De kamers zien er goed uit, airco en een klein koelkastje, gezellig balkonnetje en ruimte genoeg. Reistassen uitpakken, zwemkleding aan en heerlijk even dobberen, aan de bar In het zwembad werd het lekker druk........

Om de hoek een pizza gegeten met als afsluiting een ijsje bij Mc Donald's, daar meteen even het verslag van 30 oktober verstuurd. Gelukkig kunnen we tegen betaling internetten op onze kamer maar ik moet nog even een inlogcode vragen. We mogen morgen uitslapen.............................. wat is dat?

• 01 November 2011 - 11:44

Kristel:

Geniet van uitslapen !!!! Dikke kuss

• 01 November 2011 - 15:50

Steven:

Ja, dat is wel lekker, zeg! Een dag achterlopen! Heb je soms wat anders te doen dan?

Nou ja, vooruit. Jullie hebben nu een week geploeterd op Java, en daar gaan jelui nu drie weken van bijkomen. Sjonge zeg, het klinkt allemaal wél behoorlijk aantrekkelijk...Misschien maar eens flink lege flessen wegbrengen, en volgend jaar óók op het vliegtuig stappen...