Zondag 30 oktober Kalibaru - Reisverslag uit Kalibaru, Indonesië van Dini Hagewoud - WaarBenJij.nu Zondag 30 oktober Kalibaru - Reisverslag uit Kalibaru, Indonesië van Dini Hagewoud - WaarBenJij.nu

Zondag 30 oktober Kalibaru

Door: Dini

Blijf op de hoogte en volg Dini

31 Oktober 2011 | Indonesië, Kalibaru

Zondag 30 oktober Kalibaru

Hallo allemaal, Gisteren geen internet, we zijn nu op Bali en het verslag van vandaag moet ik nog schrijven,houden jullie nog tegoed............

Zondag 30 oktober 2011

Gistermiddag zijn we met de hele groep onder leiding van Ely naar het oude Nederlandse gedeelte van Malang geweest. De bus reed langzaam door de wijk en het was vreemd om in zo'n ver land door een Nederlandse wijk te rijden ondanks dat er nu rijke Chinezen wonen. Veel huizen zijn door Indonesische mensen gekocht toen de Nederlanders vertrokken. Aangezien ze hier geen AOW kennen en het pensioen niet toereikend is werden deze huizen weer verkocht om de oude dag te bekostigen, vandaar dat er nu (die rijke) Chinezen wonen. Daarna kon je in Tugu, een chique hotel in die oude sfeer gaan dineren maar wij hebben een snelle hap bij de Mac genomen omdat we vroeg naar bed wilden, hadden tenslottte nog niet geslapen.

Vanmorgen 6.00u de koffers op de gang en om 6.45u vertrokken we naar Kalibaru, dat schitterend is gelegen tussen thee- cacao- en koffieplantages. Het was een mooie tocht mede ook doordat Ely besloot af te slaan en een weg te nemen dwars door de Kampong, sawa's, rietsuiker- en bovengenoemde plantages. Er is weinig ruimte om te stoppen maar wel even om het beplanten van de natte rijstvelden te bekijken en wat andere bezienswaardigheden. Er is zo ontzettend veel te zien wat afwijkt van onze levenswijze dat ik dat gewoon allemaal niet kan beschrijven, ik laat de foto's maar spreken. Maar je verveelt je geen moment en wat een vriendelijkheid, ik verbaas mij daar steeds weer over.........

Een paar kilometer voor het hotel hebben we een plantage bezocht waar koffie, cacao, nootmuskaat, rijst, kaneel, coriander, zwarte- en witte peper, kokos, gardemon, komijn, kruinagel, vanille en safron worden verbouwd. De sympathieke eigenaresse, mevrouw Harding had de plantage van haar opa geërfd en was landbouwkundig ingenieur. De productievelden lagen achter het gedeelte wat opa al voor bezoekers had aangelegd. We werden verwelkomd door 30 weeskinderen die zij in huis had genomen met zelfgemaakte bloemen van kokosbladeren. Ze verzorgde zelf de rondleiding en alles wat er werd verbouwd hadden ze in het klein in dat demonstratiegedeelte geplant. Het was ondertussen gaan regenen, wat het hier 8 maanden per jaar doet. Maar het was net of je zo het paradijs binnenstapte, wat een explosie van kleuren en geuren. Het is een schitterend aangelegde tuin met terrassen, bamboebruggen, de meest exotische bloemen en bomen wat een regelrechte aanslag op je zintuigen is. Na de rondleiding, wat van mij nog wel een paar uur langer mocht duren werd er nog onder het genot van koffie of thee en wat lekkers door de kinderen gezongen en gedanst. De regen zorgde wel dat de kleuren nog beter uitkwamen.

Je zult het niet geloven maar we waren net aan de rondleiding begonnen of de batterij van de camera was leeg, de 1e was al leeg door al die foto's die je vanuit de bus maakt en waarvan meer dan de helft mislukt...............ha ha, ik heb deze vakantie iets met camera's en batterijen, het gaat niet zoals ik wil. Maar goed dat ik Bert heb meegenomen....

• 31 Oktober 2011 - 16:40

Steven:

Het is allemaal niet niks, Dini! Ik denk dat al die indrukken wegens overvloedigheid zó weer uit je hersens lekken, dus het is goed dat je fotografeert, voor zover dat met een kapotte camera en lege batterijen lukt, natuurlijk...

Blijf in de buurt van Bert!

• 01 November 2011 - 08:57

Theo En Jeanny:

En genieten jullie er van om de cultuur te zien en mee te maken