Woensdag 13 juni 2012 Tatvan - Reisverslag uit Tatvan, Turkije van Dini Hagewoud - WaarBenJij.nu Woensdag 13 juni 2012 Tatvan - Reisverslag uit Tatvan, Turkije van Dini Hagewoud - WaarBenJij.nu

Woensdag 13 juni 2012 Tatvan

Door: Dini

Blijf op de hoogte en volg Dini

13 Juni 2012 | Turkije, Tatvan

Woensdag 13 juni 2012 Tatvan

De sfeer is altijd goed als het ontbijt buiten op een terras wordt geserveerd, gelukkig was de maaltijd prima verzorgd en de temperatuur was behaaglijk. Zelfs de vogels aten enthousiast van de broodjes die ruim voldoende in de manden lagen maar niet volledig waren afgedekt. Nadat de bagage ingeladen was konden we op weg naar het kleine eilandje Akdamar. Nogmaals werden we geconfronteerd met de gevolgen van de recente aardbeving tijdens het verlaten van de stad. De burgemeester heeft verordend dat ongeveer de helft van de gebouwen (huizen, kantoren, winkels, etc.) in het centrum afgebroken moeten worden. Het is net een grote gatenkaas. Het is een vreemd gezicht zoveel gebouwen te zien met enorme scheuren en afgevallen pleisterwerk, veel appartementen staan leeg. Vanaf de grote aardbeving in oktober vorig jaar is er nog geen dag voorbij gegaan zonder een lichte beving. Ismaïl vertelde vanmorgen dat hij slecht had geslapen omdat gisteren in een dorp 30 km verderop een beving was geweest van 4.5 op de schaal van Richter. Wel lief dat hij zich zorgen maakt en ons rustig laat slapen.................

Om op dat eilandje te komen dat in het Vanmeer ligt moesten we met de boot. Het was bewolkt maar wel een prima temperatuur. Het water is helderblauw en met uitzicht op de omringende bergen was het een aangename vaart. Vestje aan op de boot maar die kon bij aankomst uit toen het zonnetje achter de wolken verscheen. Op Akdamar staat een prachtig bewaarde Armeense kloosterkerk die van buiten mooi gedecoreerd is met Bijbelse voorstellingen met een zéér oude begraafplaats die een lieflijke rust uitstraalde. Het was een genot om op dat kleine eilandje te mogen rondlopen. Na een drankje op het enige terras van het enige theehuis was het tijdstip van vertrek toch echt aangebroken, jammer, ik had mij daar wel een dag vermaakt. De boottocht terug was even prettig.

Voor de lunch op het strand had ik een forel en Bert de enige vis die in het Vanmeer voorkomt, een klein soort kabeljauw. 4 Stuks met veel graat, dus lekker met je vingers peuzelen, ik blij met mijn forel................. Het eten was goed, de zon scheen volop, het uitzicht perfect en het gezelschap aangenaam, wat wil een mens nog meer. Tegenover de parkeerplaats was een Seltsjoekse tombe waar natuurlijk nog even gestopt moest worden voor de foto's en dat was ook de plek waar traditioneel wordt aangenomen dat daar de hof van Eden was gesitueerd. Bijzonder om daar te staan en te realiseren dat hier de eerste mens heeft gewoond.

Na de boottocht reisden we verder naar Tatvan. De weg daar naartoe was bijzonder slecht dus snel opschieten ging vandaag niet. Er wordt ontzettend hard gewerkt aan de wegen maar het was echt manoeuvreren om de gaten te ontwijken. We moesten een hoge berg over met schitterende uitzichten wat het langzaam rijden weer goed maakte. Ismaïl kreeg te horen dat het hotel vol was en dat we de nacht door moesten brengen in een skihotel (van dezelfde eigenaar) die 8 km buiten de stad halverwege een berg lag. Laat Bert nou van die Vanvissen heftige buikkramp krijgen.......... en we moesten de stad nog door en die berg op naar het hotel op die slechte weg, hahaha arme jongen. De pillen die ik in Marokko had gekocht bleken een uitkomst, de krampen werden gelukkig minder. Ziek is nog niemand van ons geweest maar de darmpjes zijn niet bij iedereen altijd even rustig............. Er wordt over en weer aardig geplaagd als iemand weer strakke billen aan het kweken is in de bus want de krampen zijn soms best heftig.... haha.

Het hotel heeft een schitterend uitzicht en we slapen vannacht in een zéér luxe kamer. Bert is beneden Nederland-Duitsland aan het kijken terwijl ik dag verwoord in een verhaal. Na het inchecken vanmiddag met 2 kleine busjes op weg naar de Nemrut Dagi-krater en de kratermeren. Het was bewolkt maar boven ging de zon schijnen en dan is het uitzicht fenomenaal. De kratermeren waren fotogeniek en op een plekje bij één van de meren kwam het water met 60 gr. omhoog borrelen. Overal waren gaten in de berg waar hete lucht uit kwam. Als je je hand voor zo'n schoorsteen hield was het net een hete föhn. 2 Sportievelingen uit onze groep wilden graag terug wandelen naar het hotel maar dat kon niet omdat de chauffeur vanmorgen met een groep die krater op was gegaan en een stel beren had gezien, jammer dat ze er nu niet waren. Wel hebben we nomaden gezien die in hutten wonen en daar hun kudden koeien of schapen weiden. Het was eerst nog de vraag of Bert mee kon en solidair als ik ben blijf ik dan ook in het hotel om zijn hand vast te houden.......... maar gelukkig was hij opgeknapt. De tocht naar de krater was een cadeautje.... zeker toen de chauffeur op de terugweg overal stopte waar we wilden fotograferen. Het 1e busje ging in één bochtige lijn terug naar het hotel.

Om 19.00u weer in de bus die berg af voor het diner in de stad, wat we ons lekker lieten smaken. Het was een drukke dag vandaag maar ik had er niets van willen missen. Om 21.15u waren we weer terug in het hotel om lekker uit te gaan rusten. Morgen is de Wake Up Call om 6.00u..............