Donderdag 21 juni 2012 Ankara - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Dini Hagewoud - WaarBenJij.nu Donderdag 21 juni 2012 Ankara - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Dini Hagewoud - WaarBenJij.nu

Donderdag 21 juni 2012 Ankara

Door: Dini

Blijf op de hoogte en volg Dini

21 Juni 2012 | Turkije, Ankara

Donderdag, 21 juni 2012 Ankara

Iedereen stond vanmorgen om 9.00 paraat om een stukje van Ankara te zien. Een klein stukje wel te verstaan want het is een stad met bijna 4.300.000 inwoners en we hadden maar één ochtend. Ankara is sinds 1923 de hoofdstad van Turkije en tevens het hoofdstadsdistrict van de gelijknamige provincie Ankara. Het is de op één na grootste stad van het land na Istanbul. In de klassieke oudheid heette Ankara "Ancyra", en in een latere periode "Angora", en was de stad bekend om de wol van langharige geiten, de angorageitenwol of mohair. De stad heeft nog veel Romeinse en Byzantijnse resten. De stad is volgens een oude sage door koning Midas gesticht, in de 9e eeuw v.Chr. Ankara werd de nieuwe hoofdstad van Turkije toen Atatürk president werd van de nieuwe republiek. In Istanbul hadden immers de vroegere regenten geheerst, bovendien lag het geografisch niet centraal.

Om 9.00 vertrok de bus na het prima ontbijt op de 10e etage met een riant uitzicht rondom op deze prachtige stad. Het is heerlijk om buiten op een terras (of binnen als je dat prettiger vind) in een aangename temperatuur met zo'n schitterend uitzicht een ontbijtje te nuttigen. Maar goed, we gingen als eerste op weg naar het museum van Anatolische beschavingen. Hier liggen kunstschatten uit alle periodes van de geschiedenis, vooral mooie Hittitische en Assyrische vondsten en neolitische kunst. De goed bewaarde Hittitische beelden en reliëfs waren de moeite waard. Het waren mooie stukken die we te zien kregen. Jammer dat ze bezig zijn met een renovatie waardoor er 3 grote zalen waren afgesloten maar in de overige 2 ruimtes was nog genoeg te zien waardoor je een goed beeld kreeg van die tijd. Het waren goede ambachtslieden want er stonden een paar prachtige stukken die ik best wel zou willen hebben....................... maar ja....

Daarna naar het mausoleum van Atatürk. Anitkabir (Turks voor Herdenkingstombe) is de Turkse naam voor het mausoleum van Mustafa Kemal Atatürk, de eerste president van de Republiek. Het mausoleum is in 1941 ontworpen door Emin Onat en Orhan Arda. De tweede president van de Republiek Turkije, Ismet Inönü (was de beste vriend van Atatürk en degene die hem altijd heeft bijgestaan), ligt hier ook begraven. Je weet niet wat je ziet, kijk voor de aardigheid eens op internet, het is een schitterend complex met een gigantisch museum. Wel aardig om daar een keertje doorheen te lopen.

Om 12.45u waren we weer terug in het hotel en de rest van de middag was er geen programma. Als je in Turkije bent dan is het aan te raden om als man hier naar de kapper te gaan. Het is een heel spektakel, eerst wordt je 2x nat geschoren, je wordt geknipt terwijl je gezicht aan het herstellen is met behulp van een masker....... Warme wax wordt in en op je hele oor gesmeerd en als het hard is in één ruk eraf getrokken, je haren ook, haha. Je haar en gezicht worden gewassen, geföhnd en daarna nog lekker gemasseerd. Nekharen weggeschoren, wenkbrauwen kort geknipt evenals je neusharen. Na een klein uurtje sta je weer buiten en je bent door deze behandeling zeker een euro meer waard geworden. Het ziet er allemaal weer keurig uit en dat voor de prijs van, je gelooft het niet, 16 lire (1 lire is 44,5 eurocent).

Vanmiddag zijn we de stad in gegaan en het was behoorlijk warm. Broodje gegeten en in 2 winkels kregen we na een aankoop thee aangeboden. Gezellig om met deze mensen te praten. Op een terras een ijsje gegeten en je dan ook echt realiseren dat dit de laatste uurtjes zijn van deze vakantie. Om 19.30u hadden we met z'n allen een afscheidsetentje afgesproken. Ismaïl had een buffet verzorgd in ons hotel (gezellig op de 10e verdieping met dat riante uitzicht.....) die we ons heerlijk lieten smaken. Jan heeft met lovende woorden Ismaïl en de chauffeur bedankt en we hadden als blijk van waardering voor beiden een envelop met inhoud. Daarna lekker naar bed want morgen om 5.15u brengt de bus ons naar de luchthaven voor een vlucht naar Istanbul. In eerste instantie zouden we vandaag met de bus naar Istanbul gaan maar Baobab heeft dat omgezet in een dag langer in Ankara en morgenvroeg om 7.00u per vliegtuig naar Amsterdam met een overstap in Istanbul.

Uiteindelijk hebben we ruim 5000 km door dit prachtige land mogen rijden en hebben fantastische dingen gezien. Heerlijk gegeten, af en toe last van onze darmen....., niemand is gelukkig echt ziek geweest en de sfeer was optimaal. Alle medereizigers bedankt voor de gezelligheid, de gevatte opmerkingen en jullie bijdrage aan deze onvergetelijke reis.

Als de foto's van Bert zijn uitgezocht zal ik nog een link plaatsen, kan nog wel even duren.
Tot de 11e juni heb ik foto's uitgezocht maar daarna had ik echt geen tijd meer........

• 22 Juni 2012 - 17:47

Klaas En Renske:

Hai Dini,
    Met veel plezier je blog gelezen.Je doet het wel heel uitgebreid en plezierig om te lezen.
    De overige verhalen gaan we de komende dagen lezen.
    wat een omschakeloing van weer hier in Nederland.Hier vanmiddag heftige buien met hagel en storm.Wat een verschil met het geweldige weer wat we de afgelopen drie weken hebben gehad.
    Ook wij hebben het een onvergetelijke reis gevonden.De kontakten met jullie als groep was buitengewoon.
    Veel groeten en dikke knuffel.