Dinsdag 19 juni 2012 Göreme - Reisverslag uit Göreme, Turkije van Dini Hagewoud - WaarBenJij.nu Dinsdag 19 juni 2012 Göreme - Reisverslag uit Göreme, Turkije van Dini Hagewoud - WaarBenJij.nu

Dinsdag 19 juni 2012 Göreme

Door: Dini

Blijf op de hoogte en volg Dini

19 Juni 2012 | Turkije, Göreme

Dinsdag 19 juni 2012 Göreme

Vanmorgen mochten we uitslapen en dat woord komt al een paar weken niet meer voor in onze vocabulaire want als je veel wil zien dan moet je vroeg vertrekken. Vandaag was een vrije dag maar omdat we in een hotel buiten de stad logeren en geen vervoer hebben heeft Ismaël besloten om met z'n allen per bus Cappadocië te verkennen. Dat was een bijzonder goed en lief idee.

Allereerst zijn we een vallei door gereden en hebben een in tufsteen uitgehouwen huis van binnen mogen bekijken. Cappadocië is nu een beschermd gebied, er mag niet zomaar iets aan een huis verandert worden of iets nieuws uitgehakt worden. Turkse mensen zijn bijzonder gastvrij en bieden je altijd een glas thee aan. Nu kregen we appelthee aangeboden en dat vind ik lekkerder dan de zwarte thee die ze hier gewend zijn te drinken, ook beter voor je maag. De familie woont niet meer in dit huis maar het is nog wel in hun bezit, Nu verhuren ze kamers en die zien er goed en gezellig uit, in ieder geval is het er heerlijk koel. Het is ook vruchtbare grond want de kersen- en moerbeibomen zaten vol met rijpe vruchten. Ook had iedere boer hier vroeger duiven, om te eten en de mest werd gebruikt voor het verbouwen van druiven. De duiventillen waren super de luxe, uitgehouwen in de tufsteen, grote ruimtes met overal een uitholling voor elke duif apart.

We hebben gegeten in een restaurant waar we vorig jaar februari ook zijn geweest. Een stoofpot werd geserveerd die in een gesloten aardewerken kruik in de oven had gestaan. Het vastgemaakte deksel werd eraf geslagen en de inhoud wordt in een schaal gedaan. Eigenlijk heb je aan de voorafjes al genoeg maar buiten op het terras met een magnifiek uitzicht lieten we het ons heerlijk smaken. Daarna naar het Göreme openluchtmuseum waar het er heel anders uitzag nu het niet met een dikke laag sneeuw was bedekt zoals vorig jaar, alhoewel we dat ook prachtig vonden. Ook hier weer heel wat kerken met fresco's. Ondertussen was het al weer behoorlijk heet en na het zware tafelen lekker in de schaduw gezeten en wat gedronken.

We hebben nog een bezoek gebracht aan een vallei waar door de erosie het er een beetje vreemd uitziet, veel gidsen noemen het hier de herenvallei. En dat is te wijten aan de bijzondere vorm van het tufsteen. De foto's laten het wel zien. Daarna nog door een prachtig gebied gereden op weg naar het hotel waar we rond de klok van 17.00u aankwamen. Het is mooi te zien wat de natuur in miljoenen jaren heeft geproduceerd en wat mensen er aan toe hebben gevoegd. Het ziet er zo anders uit dan vorig jaar in de sneeuw maar nog steeds de moeite van een bezoek waard.

Met Simone buiten op het terras gezeten in de zon die de juiste temperatuur afgaf terwijl onze mannen in de buurt aan het fotograferen waren want het licht viel precies goed op de tufstenen heuvels naast het hotel......

Vanavond hadden we een lopend buffet en die was te uitgebreid, te lekker en teveel.................