Woensdag 20 juni 2012 Hattusas en Ankara - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Dini Hagewoud - WaarBenJij.nu Woensdag 20 juni 2012 Hattusas en Ankara - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Dini Hagewoud - WaarBenJij.nu

Woensdag 20 juni 2012 Hattusas en Ankara

Door: Dini

Blijf op de hoogte en volg Dini

20 Juni 2012 | Turkije, Ankara

Woensdag 20 juni 2012 Hattusas en Ankara

Na het weer zéér uitgebreide ontbijt zat iedereen om 8.00u in de bus voor onze lange laatste busreis naar Ankara, een rit van zo'n 480 km. Dus dat wordt de hele dag bussen. Nou valt dit best wel mee want we kletsen en lachen wat af en vallen vaak in slaap...... Nou zal dat waarschijnlijk de leeftijd zijn of het hoge tempo reistempo speelt ons af en toe parten. De vele indrukken, uitstapjes en leuke ontmoetingen zou ons er toe moeten brengen om wat gas terug te nemen. Nee, wij gaan niet verstandig op onze kamer zitten, wij willen alles zien want wij komen hier maar één keer en willen niets missen. Dus is het fijn dat we af en toe een lange busreis hebben zodat we achterstallige slaap kunnen inhalen........................ Alleen doe ik dat niet charmant, net op het moment dat mijn onderkaak très chic naar beneden zakt door de spierverslapping als je slaapt, schrik ik wakker, hahaha en dan heb je zo'n gevoel van, als dit maar niemand heeft gezien. Daar heb je de 1e paar dagen last van, als je iedereen een beetje beter kent kan het je niets meer schelen.............. Maar ik blijf jaloers op de slapers waarbij alles netjes blijft. Oh ja, en soms kwijl je ook nog maar gelukkig heb ik die leeftijd nog niet......

Onze eerste stop buiten de plaspauze was Yazilikaya, een tempelcomplex van de Hittieten, dat in een natuurlijke kloof werd gebouwd. De wanden zijn gedecoreerd met godenreliëfs. Mooie plek en nog in een bijzonder goede staat, gezien het feit dat het stamt uit de tijd van 1450 tot 1200 voor Christus. Onderweg geluncht bij een echtpaar waarvan de vrouw heerlijk had gekookt. Drankje erbij en je waant je in een goed 5* restaurant, van mij krijgen ze hier bijna allemaal een ster want de Turkse keuken smaakt voortreffelijk.

Wat hebben wij zoal gegeten; Als voorgerecht een mandje brood in allerlei soorten met daarbij een schaaltje haydari, een dip van yogurt, witte kaas, munt en olijfolie. Een schaaltje ezme, tomaat, peper en ui, heerlijk..... en er zijn nog een paar van dit soort gerechtjes maar daar weet ik de naam niet van. De linzensoep smaakt hier ook prima.

Hoofdgerechten; menemen (uitspreken: men é men), ui, tomaat met ei en kruiden, een soort omelet, soms met kaas. Imam bayildi (letterlijk, Imam valt flauw), gevulde aubergine, overdekt met gesmolten kaas. Biber dolmasi, gevulde paprika. Köfte, gegrild gehakt. Kebab, van kip, lam of kalfsvlees, de kip was mijn favoriet. We kregen ergens een schaal met gekookte zoete uien met peper en granaatappelextract, dat was leeeeekkeeeeeer........ Ook hebben we vaak een dürürm genomen, een opgerolde tortilla gevuld met gegrild vlees en salade, ook hier was de kip weer mijn 1e keus. Pide, een broodje gevuld met gehakt of kaas, of beide... Börek, opgerold bladerdeeg met kaas, gefrituurd.

Dan de toetjes, baklava, een zoet bladerdeeggerecht met pistache of andere nootjes. Kadayif, een soort vogelnestje van draadjes deeg met honing en pistache. Dat hebben we niet zoveel gegeten want daar wordt je echt moddervet van, maar wel ontzettend lekker. Dan zijn dit nog maar 2 van de vele soorten die er zijn maar het was niet verstandig dat we daar aan begonnen........ jammer!!!

De broodjes die je overal kunt kopen en wat wij ook veelvuldig hebben gedaan, açma is mijn favoriet, een zacht rond broodje met een gat erin, soms gevuld met olijven of chocolade. Simit, een rond broodje met een gat erin met sesamzaad, ook heerlijk, moet wel vers zijn anders sla je er iemand gemakkelijk een gat mee in zijn kop. Wat hebben wij tijdens deze reis heerlijk gegeten, ook doordat Jan&Lidy de menukaart aan ons konden uitleggen, scheelt je dagen testen, haha

Onze 2e stop was in Hattusas, de vroegere hoofdstad van de Hittieten. De Hittitische koningen waren vooral tussen 1450 en 1200 v. Chr. machtig en staken zelfs de Egyptische farao's naar de kroon. Hun hoofdstad is nog altijd enorm. Vooral de leeuwenpoort, de oude stadsmuren waar 1000 man, 1 jaar lang hard moesten werken voor 1 km stadsmuur. Als je die enorme brokken graniet ziet dan begrijp je dat het enorm zwaar was en lang gewerkt moest worden. Ook de fundamenten van de grote tempel waren het bekijken waard. Op het hoogtepunt besloeg de stad 1,8 km², en bestond uit een intern en extern deel. Beide werden omringd door een nog steeds zichtbare rij muren. Deze zijn gebouwd tijdens de regering van Suppiluliuma I. Het binnenste deel was ca. 0,8 km² groot en bevatte een citadel met grote regeringsgebouwen en tempels. Meer naar het zuiden lag een buitenwijk van ongeveer 1 km², voorzien van fraai gedecoreerde poorten. De reliëfs tonen krijgers, leeuwen en sfinxen. Ook waren er hier vier tempels. Buiten de stadsmuren lagen de begraafplaatsen. Voorheen was de rondleiding per voet en dat was een behoorlijke klimpartij. Nu is er een weg aangelegd en konden we in de bus blijven zitten en dat was bijzonder prettig in deze hitte. Wel bij elke poort uitstappen wat ons de uitspraak ontlokte, alweer uitstappen voor een berg stenen maar het was alleszins de moeite waard, we hebben mooie dingen gezien van die Hittieten.

Na 200 km rijden kwamen we aan in de laatste plaats die we gaan bezoeken, Ankara. Om 18.30u waren we in ons hotel en kon ik dit stukje even afmaken. Om 19.30u gaan we even wat eten..........