25 februari - Reisverslag uit Ohakune, Nieuw Zeeland van Dini Hagewoud - WaarBenJij.nu 25 februari - Reisverslag uit Ohakune, Nieuw Zeeland van Dini Hagewoud - WaarBenJij.nu

25 februari

Door: Dini

Blijf op de hoogte en volg Dini

04 Maart 2010 | Nieuw Zeeland, Ohakune

Donderdag 25 februari
Vanmorgen om 8.00u afgesproken om te ontbijten. Dit was door het echtpaar dat de Lodge beheerde prima verzorgd. Heerlijke yoghurt met tongstrelend ingemaakt fruit, je moet oppassen dat je oog niet groter is dan je maag. Je kunt zelfs een Engels ontbijt krijgen, aan al je wensen wordt voldaan, dus met een goed gevoel en gevulde maag op weg naar onze 2e bestemming op het Noordereiland, Ohakune, zo’n 287 km verderop.
Allereerst naar het centrum van Wellington om een aantal CD’s voor Raymond te halen en wonderwel hebben we ze allemaal in 2 winkels in Lambton Quay Street kunnen kopen. De stad Wellington staat erom bekend dat het windy is, nou dat is waar je waait hier je hemd uit...............
Het eerste behoorlijk lange stuk liep langs de kust en dan omhoog. Je begint onmiddelijk te vergelijken en alle 4 waren we het erover eens dat dit toch lang niet zo mooi was als het Zuidereiland. Maar daar vergisten we ons in want wat werd het alsnog een schitterend landschap waar we ogen te kort kwamen.
’s Nachts waren we wakker geworden door een enorme regenbui en de bewolking was ’s morgens nog niet opgetrokken al zag je wel dat het helder werd op zee. De luchten zijn dan prachtig boven die sprookjesachtige valleien. Halverwege in Foxten zagen we een grote molen staan en nieuwsgierig als wij zijn willen wij dat van dichtbij bekijken. Bleek door een Nederlander (met nostalgische gedachten en volgens mij ook met heimwee) gebouwd te zijn en dat zag er bijzonder Nederlands uit, prachtig. De wieken draaiden opgewekt rond en straalden Hollandse kracht uit over dit Nieuw Zeelandse dorp.
2 Van oorsprong Nederlandse dames beheerden het winkeltje wat erin was gevestigd met alleen Hollandse produkten, fantastisch. Drop was in alle soorten aanwezig tot aan roggebrood toe, super. Een leuk gesprek met de dames gehad en ondanks dat de ene sinds 1953 in Nieuw Zeeland woont en de ander sinds 1964 zij nog perfect Nederlands spreken zelfs zonder accent.
Bij de auto teruggekomen zag Bert dat we bijna een lekke band hadden waar we niet verder mee konden rijden. In het dorp gestopt bij een bedrijf wat in landbouwmachines handelde en een aardige jongeman perste de band vol met lucht wat er sissend weer uitliep dankzij een sympathieke spijker.
Op dat moment start het begin van een bijzonder vriendelijk gebeuren. Jongeman belt bandenhandel in de buurt, brengt ons daar zelfs naar toe. Verteld wat het probleem is en verzoekt of we meteen geholpen kunnen worden zodat we verder kunnen reizen. Dat gebeurt dan ook en voordat je het weet is de band gefixt en staat de auto weer op 4 gezonde banden.
Na de met zorg door 1 vinger getypte rekening betaald te hebben werd de reis voortgezet met een dankbaar gevoel voor de prettige behandeling.
Regelmatig reed ons een jong Fries stel voorbij (om de beurt stopten we natuurlijk om het mooie landschap op de digitale plaat vast te leggen) die we in de molen hadden gesproken en die 1 van die busjes hadden gehuurd waar je veel jongeren in ziet rijden. Ze zijn volledig onder de graffity gespoten en zijn een kleurrijk onderdeel van de Australische en Nieuw Zeelandse wegen. Prachtige foto’s hebben we gemaakt van valleien met spectaculaire luchten daarboven. Onderweg nog gestopt bij een schapenfarm en gesproken met de manager van zo’n coperatie met 30.000 schapen op een oppervlakte zo groot als Lake Tekapo. Tjonge wat een grote bedrijven, je ziet overal schapen waar je maar je kijkt. Elke herder heeft zo’n 10 honden en het is een feest te zien hoe die schapen worden verplaatst. De perfectie waarmee de herder dat met die honden doet is een prachtig gezicht.
In Rahtihi werden we verwezen naar een beheerder van een bacpackersmotel want die had verstand van computers, niet dus. Uiteindelijk heeft hij voor mij een lijst van bedrijven op internet opgezocht in Rotorua waar we straks 3 dagen verblijven om daar te vragen of mijn laptop gerepareerd kan worden. We slapen in de River Lodge in Ohakune, weer een schitterende locatie met uitzicht op Mount Ruapehu waarvan de toppen nog gedeeltelijk met sneeuw zijn bedekt.

• 05 Maart 2010 - 15:31

Hendrien:

Hai Dini< Bert en de rest,
    Ja,ja, een spijker is de oorzaak van jullie lekke band, nou, als ik alles zo lees, komt het door het vele lekkere eten, soms wat overgewicht??
    Dini, kun je nog wel slapen nu je laptop stuk is??ha,ha
    Nog heeeeeeeel even en dan is de pret voorbij, maar gelukkig heb je dan altijd de foto's nog........tot gauw, Hen3n

• 05 Maart 2010 - 22:50

Moochy:

Heerlijk onbijt zo te zien, windy in wellington(inderdaad bekent in nzl )ook schapen te zien(veel)en de uitzicht op mount ruapehu te zien, ja het is de moeite waard om de camera aan het werk te zetten.Geniten allemaal. moochy.