Zaterdag 16 juni 2012 Urfa en Harran - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Dini Hagewoud - WaarBenJij.nu Zaterdag 16 juni 2012 Urfa en Harran - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Dini Hagewoud - WaarBenJij.nu

Zaterdag 16 juni 2012 Urfa en Harran

Door: Dini

Blijf op de hoogte en volg Dini

16 Juni 2012 | Turkije, Ankara

Zaterdag 16 juni 2012 Urfa en Harran

Vanmorgen om 8.00u vertrokken we voor een bezoek aan Harran een dorp dat er voor een groot gedeelte nog net zo uitzag als uit de tijd van het Oude Testament. Het is een historische stad in de provincie anliurfa in het zuidoosten van Turkije, 10 km van de grens met Syrië en 44 km ten zuidoosten van de stad Urfa. Het is een archeologische vindplaats van groot belang omdat de stad het centrum was van een belangrijke handelsroute naar Tyrus. Ook was het een centrum van Mesopotamische cultuur, op het kruispunt van de weg van Damascus naar Ninive en Karkemish. Het was een strategisch gelegen stad.

We gingen zo vroeg op pad omdat Harran de hoogste temperatuur van heel Turkije heeft en dat hebben wij gemerkt. Om 8.45u kwamen we aan en de wandeling kon beginnen over de heuvel naar de ruïne van de eerste Islamitische Universiteit. Het is geen natuurlijke heuvel, er zit nog een hele stad onder de grond wat de archeologen nog moeten uitgraven. Dat zal niet snel gaan denk ik want het was 's morgens vroeg al bloody hot, zeker over de 45 gr. en dat is nou niet meteen een temperatuur die aanmoedigt om enthousiast te gaan graven.. Rond de middag is het daar over de 50 gr. en die warmte is voor ons Westerlingen niet te dragen. Harran is de geboorteplaats van Thera de vader van Abraham. De woningen hebben een typische bijenkorfvorm wat ervoor zorgt dat het binnen koel blijft. Er staan nog heel wat van dergelijke woningen. Eén zo'n huis is nagebouwd inclusief binnenplaats en ingericht zoals het in de oudheid was. Elke kamer had zo'n bijenkorfvorm, één huis had meerdere van die (ik noem ze maar) torentjes. Een mooie toeristische trekpleister maar je kreeg wel een goed idee hoe er vroeger geleefd werd in deze extreme hitte. Het was daardoor erg stoffig en dat kleefde lekker aan je vast.

Rond het middaguur waren we weer terug in het hotel. Na de 2e douche vandaag op weg naar de bazaar om daar langs de winkeltjes te slenteren en te genieten van de mensen en de vele kraampjes en diverse ambachtslieden. Het was zo ongehoord heet dat het gewoon je adem benam, bij 45 gr. loop je niet te springen. Schijnbaar had ik zo'n rood hoofd gekregen dat mijn medereizigers vonden dat ik even moest gaan zitten. Wij een binnenpleintje op gelopen waar alleen maar mannen waren, midden tussen de naaiateliers. Bij een theehuisje op hele lage krukjes thee gedronken en het was reuze gezellig ondanks dat de schoteltjes wel eens gewassen mochten worden met vim, lekker smerig. De mensen hier zijn enorm enthousiast als een Westerling ze in hun eigen taal antwoord geeft en wij waren in de luxe positie dat we Jan&Lidy bij ons hadden. We hebben daardoor ontzettend leuke ontmoetingen gehad en heerlijk gegeten want wij konden geen menukaart lezen. We zitten dicht bij de Syrische grens en veel mensen hier komen daar vandaan of hebben er familie wonen.

In Sanliurfa, ook Urfa genoemd stap je letterlijk in een Arabische wereld. De mensen hier geloven dat dit het ‘Ur der Chaldeeën’ uit de bijbel is, waar Abraham werd geboren. En dus is het een belangrijke pelgrimsplaats, want voor de Islam maakt het oude Testament deel uit van de Koran. Dit geloven wij niet, de plaats Ur was veel lager gesitueerd, in Irak. Het was wel prettig om hier een middag de tijd te hebben. We hebben ook geen kijkje genomen bij de grot waar Abraham geboren zou zijn omdat nergens vermeld wordt waar hij daadwerkelijk geboren is. Inmiddels is in de omgeving hiervan een heel complex verrezen van moskeeën en parken, waar pelgrims bidden en van het zonnetje genieten. Vlakbij ligt de poel van Abraham. Daar werd de aartsvader door een Assyrische koning ter dood veroordeeld, maar volgens de overlevering veranderde God het vuur in water en de kolen in vissen. De vissen die nu nog in de poel zwemmen zijn dan ook heilig! En het zijn er echt héééél veel. Boven Sanliurfa uit torent de citadel, die door Alexander de Grote werd gebouwd toen de stad nog Odessa heette. We hebben er maar foto's van gemaakt want niemand had zin om naar boven te klauteren, véél te warm. Overigens hoorden we vanmiddag dat het gisteren 50 gr. was.............. toch niet gek dat je daar dan een knalrode kop van krijgt. In het park, bij de vijvers was het heerlijk vertoeven op een terrasje met een drankje en de vernevelaars boven stonden aan.................

Vanavond na de 3e douche weer precies hetzelfde gerecht gegeten als gisteravond omdat het fantastisch smaakte, de 1e helft van de maaltijd wel in het donker met één kaars en de vernevelaars uit omdat de stroom was uitgevallen................... hahaha dan toch nog een 4e douche.......

• 17 Juni 2012 - 06:07

Raymond & Sandra:

Jullie mochten dus een keer uitslapen!? :-) (8:00 uur)

• 17 Juni 2012 - 12:55

Steven:

Vijftig graden...zijn ze gek geworden?
    Aangestoken door deze verhalen ga ik er ook maar eens een weekje tussenuit: Terschelling. Ik mag blij zijn als we daar de twintig graden halen...